Nieuws

Erfgoedmanifestatie 2016

lvbhb

Klik op onderstaande link voor een uitzending van TV Utrecht

Let op! In deze krant is een fout geslopen. De kinderactiviteit; het behalen van het Ketelbinkiediploma vindt plaats op zaterdag 30 juli en niet, zoals in de krant staat, op vrijdag.

Nieuwsbrief juni 2016

 

De tijd tikt door. Het is eind juni en de organisatie van VreeswijkVolVaart! gaat een andere fase in. Plannen en regelingen op papier worden meer en meer omgezet in de praktijk. Voorbeelden zijn de afmeervoorzieningen, de informatiepakketten voor de deelnemers, de bemensing, posters, de speciale VreeswijkVolVaart!-huis-aan-huis-krant, bereikbaarheid.

Op het moment van schrijven hebben zich 185 schepen aangemeld. Een aantal staat op de wachtlijst. De havenmeesters doen hun uiterste best om die weg te werken. We zullen zien of dat lukt.

 

Over zien gesproken. We staan onszelf nu zo langzamerhand toe om in gedachten voorzichtig vooruit te blikken om alvast te genieten van al het mooie dat ons te wachten staat: Vreeswijkse wateren vol met historische schepen, bezoekers die volop lopen te genieten in een mild zonnetje, kinderen die het naar hun zin hebben, oud-schippers tijdens rondleidingen met hun gehoor aan de lippen, een verbeten strijd bij het NK Baklopen om de Piet van Dijk-trofee en niet in de laatste plaats mooie ontmoetingen.

 

Er valt ook veel te horen: geroezemoes natuurlijk, een scheepshoorn, getjoemp van scheepsmotoren: de beste housemuziek allertijden. Andere muziek staat ons ook te wachten: van gezellige Hollandse meezingers en shantys naar zwoele, opzwepende jazz en stevige blues-rock.

Kijk bij het programma voor artiest, podium en tijd. En uiteraard voor alle andere activiteiten.

 

Bijzondere schepen

In de tussentijd heeft zich opnieuw een ‘echte Vreeswijker’ aangemeld. Het is de Hollandse tjalk Vertrouwen, gebouwd door de gebroeders van Zutphen... Verderop leest u haar verhaal.

Zoals beloofd in de vorige Nieuwsbrief halen we ook een andere categorie bijzondere schepen voor het voetlicht. Dit zijn de Eeuwelingen, de schepen die dit jaar precies een eeuw oud zijn. Ook willen we graag de oudste deelnemer van VreeswijkVolVaart! aan u voorstellen. Dat is het rijn- of stevenschip Hugo Grotius uit 1883, die deze magische grens dus 33 (!) jaar geleden al passeerde. Waar blijft de tijd!

 

Bereikbaarheid

Goed om te weten is dat Vreeswijk niet is te bereiken met de auto (behalve voor omwonenden met een vignet). Op bedrijventerrein ’t Klooster bij afrit 28 van de A27 is daarom een levensgroot parkeerterrein ingericht. Een pendeldienst zorgt voor de verbinding met Vreeswijk en vice versa. De parkeergelegenheid staat aangegeven op borden.

Voor fietsers is in Vreeswijk een aantal plaatsen aangewezen als fietsenstalling. De Vrevia, het fiets/voetveer tussen Vreeswijk en Vianen vaart een speciale dienstregeling: op vrijdag en zaterdag tot 24 uur en zondag tot 23 uur.

Met het openbaar vervoer is Vreeswijk eveneens goed bereikbaar. Vanuit Utrecht of het Nieuwegeinse stadshart Cityplaza kunt u met de sneltram richting Nieuwegein-zuid, uitstappen bij de halte Wiersdijk. En bus 77 (Bilthoven-Nieuwegein-zuid) stopt vlak voor Museumwerf Vreeswijk bij de gelijknamige halte.

 

Rest ons nog te zeggen: kom kijken bij VreeswijkVolVaart! en geniet. En neem familie en vrienden lekker mee!

 

 

HOLLANDSE TJALK “VERTROUWEN”

de zevende ‘échte Vreeswijker’

 

De Vertrouwen heeft in meer dan één opzicht een band met Vreeswijk. F.A. Sinterniklaas uit Vinkeveen liet het zeilschip bouwen in 1903 voor de zand- en grindvaart bij J.H. van Zutphen. Maar…. dit was in Wilnis. In 1906 hebben de gebroeders Van Zutphen het werfbedrijf in Vreeswijk voortgezet. De tjalk was het eerste geklonken schip van deze werf. Door gebrek aan ervaring bleek ze klinkziek of wel behoorlijk lek. De eerste naam van het schip was De Eenige Zoon, omdat deze opdrachtgever opgroeide tussen 7 zussen……

 

In 1928 werd de tjalk, inmiddels Vertrouwen genaamd, in opdracht van de heer Hoogenhout uit Abcoude voorzien van een 22 pk Kromhout gloeikopmotor en tegelijk 5 meter verlengd. Dit werd door dezelfde werf uitgevoerd, maar dan in Vreeswijk.

In 1939 kocht de Vreeswijkse zandschipper Geurt Franciscus van Dijk, Pieterszn. de Vertrouwen en voer ermee tot in 1950 (foto fam. van Dijk).

 

Onder andere eigenaren werd het schip, Willy geheten, vervolgens ingezet in de zand- en grindindustrie op de Hollandse wateren. De den was fors verhoogd en een andere motor (Lister) werd ingebouwd óver de fundering van de Kromhout heen.

Na een liefdevolle restauratie in de jaren zeventig, werd ze een woonschip in Amsterdam. In 2003 werd de tjalk opnieuw gerestaureerd. Het schilderwerk, de nieuwe zwaarden, een nieuw roer en een volledig nieuwe tuigage maken er weer een “trotse dame op leeftijd” van. Vanwege vereisten van de moderne scheepvaart is de oude motor in 2011 vervangen door een nieuwe 4-cilinder Weichai/Deutz dieselmotor van 100 PK.

Huidige eigenaar Ruut Louwers gebruikt de tjalk, opnieuw Vertrouwen genaamd, nu als varend recreatieschip.

Technische data:

Nationaal Register Varende Monumenten nr 2163

lxbxd.18.50 x 3.96 x 0.80 m; masthoogte 19,50 m; zeilopp. 100m2

Romp is van staal en geklonken, de luiken zijn van grenenhout

Laadvermogen ca 57 ton, ledig gewicht ca.28 ton

Ligplaats: museumhaven Zierikzee (NL)

 

 

BOUWJAAR 1916

 

In 1916 lag het niet direct voor de hand om een nieuw schip te laten bouwen. De Eerste Wereldoorlog was aan de gang. Ondanks het feit dat Nederland neutraal was, ondervond de binnenvaart nogal wat hinder van deze oorlog. Het aanbod van de vracht stagneerde. Daarnaast was de vraag naar ijzer/staal sterk gestegen door de productie van oorlogsmaterieel. Een nieuw schip laten bouwen was daardoor duur geworden, terwijl de verdiensten voor de schippers terugliepen. Desondanks liepen dat jaar deze VreeswijkVolVaart!-deelnemers van stapel: de klipperaak Geesina Maria, beurtmotor Op Hoop Van Zegen en de steilsteven Vrouwe Adriana.

 

Klipperaak Geesina Maria

 

Dit 35 tons klipperaakje, 17m. lang en 3,5 m. breed, heette aanvankelijk de Vijf Gebroeders. Ze werd gebouwd bij scheepswerf ‘De Nijverheid’ van G. Barkmeijer en Zn. in Aalsum (Dokkum) voor S. van der Wal uit Leeuwarden. De vracht die Van der Wal er voornamelijk mee vervoerde, was weinig opbeurend: puin van afgebroken huizen. Na zes jaar kwam het zeilschip voor langere tijd in het bezit van Johannes Reidinga uit Terhorne die haar vernoemde naar zijn zoon: Atze.

In het noordoosten van ons land vervoerde de klipperaak de daar gebruikelijke vrachten als hooi, terpaarde en mest. Reidinga was een drieste schipper die het voor elkaar kreeg de luikenkap overboord te zeilen.

Na de Tweede Wereldoorlog bleek het relatief kleine schip niet meer rendabel. Reidinga probeerde nog wat te verdienen met vaarvakanties met kamperende gasten in het ruim. Ook verhuurde hij zich met zijn schip aan een baggeraar.

 

Woonschip

Voorzien van een bus-achtige opbouw deed de klipperaak tussen 1952 en 1976 dienst als woonschip in Nieuwkoop voor de familie Hammes. Ze heette toen Dwaalster. Hammes onderhield het schip goed, wat niet gezegd kon worden van latere eigenaren. Door halfslachtige restauratiepogingen gevolgd door complete verwaarlozing, ging de klipperaak begin jaren tachtig bijna ten onder. Gelukkig keerde het tij na aankoop door de heer Witteveen uit Sneek. Hij startte een grootscheepse restauratie. Huidige eigenaren Johan Sloots en Monique Molhuizen maakten de klus af. Leidraad waren aanwijzingen en oude foto’s van Reidinga’s dochter. De scheepsnaam veranderden ze van Andante Grazioso naar Geesina Maria.

 

De Geesina Maria ligt al weer enige jaren in Museumhaven Vreeswijk.

 

 

Beurtmotor Op Hoop Van Zegen

 

 

Schipper Cornelis Vermaas uit Heerjansdam liet honderd jaar geleden de beurtmotor Op Hoop Van Zegen bouwen. Dat gebeurde bij Scheepswerf ‘De Hoop’ van Zwolsman in Workum. Het motorschip, 22,52m. lang en 4,68m. breed, kon 94 ton aan vracht laden.

Cornelis en later zoons Jan en Johan verzorgden met het schip een beurt- of bodedienst tussen vermoedelijk Heerjansdam en Rotterdam. Daarbij werd volgens een strak schema gevaren op een vaste route met vrachten als zakken meel voor de bakker, kazen voor de melkboer, pakken kruiden voor de jeneverstoker of losse pakketjes voor particulieren. Nadat auto’s het vrachtvervoer min of hadden overgenomen, werd in 1951 de Op Hoop Van Zegen verkocht aan de familie Klompmaker uit Oostknollendam.

 

De Klompmakers veranderden de scheepsnaam in Catharina II en lieten het motorschip verlengen. Daarna kon het schip ruim 118 ton aan vracht laden. Die vracht was vaak bestemd voor de firma Wessanen en bevatte onder meer cacao, meel en hazelnoten. Wessanen nam het schip in 1968 over.

De thuishaven is nu al weer enige tijd Groningen. Huidige eigenaren Claudia en Andrew Sadler hebben het schip in laten korten en verder zo veel mogelijk gerestaureerd naar een oorspronkelijker staat. De beurtmotor heet ook weer Op Hoop Van Zegen, als vanouds.

 

 

Steilsteven Vrouwe Adriana

 

Eeuweling nummer drie is de Vrouwe Adriana. De steilsteven (25,76 m. lang, 5,06 m. breed) kwam als Drie Gebroeders van stapel bij scheepswerf H. en D. de Goede uit Zwartsluis. Haar eigenaren waren de broers Bertus & Hendrik Ellen uit Meppel. Het schip ging een roerig leven tegemoet vol snijbrander-geweld. Dat begon nadat Gerard Hartman uit Avereest in 1930 het zeilschip overnam. Gerard veranderde de scheepsnaam in Andriena-Margrieta en liet er een stuk tussen zetten van ruim drie meter. Daardoor steeg het laadvermogen van 162 naar 180 ton.

Zoon Anne moderniseerde het schip vervolgens, halverwege de jaren vijftig, door plaatsing van een MWM-motor van 120 Pk. Ook hij liet het schip verlengen tot 38,15 meter zodat de laadcapaciteit steeg naar ruim 250 ton

 

Kalffdekken

In 1966 werd J. Strovenburg uit Zwartsluis de nieuwe eigenaar. En ook deze schipper liet zijn sporen na. Dat begon met de naamsverandering in Secunda. Het verhaal gaat dat hij kalffdekken liet aanbrengen. Daarbij worden extra dekken aangebracht boven de bestaande dekken aan weerszijden van het laadruim (gangboorden) waardoor een soort luchtkast ontstaat. Het laadruim zelf werd vergroot door de randen boven de laadopening (de den) te verhogen. Zo kon er nóg meer vracht worden geladen!

Desondanks werd het schip tussen 1979 en 1981 slechts gebruikt voor opslag. Met een nieuwe dieselmotor, een GM 671 en onder de naam Jacoba keerde ze bij volgende eigenaar Jan Ruisbroek terug in de vaart. In 2006 eindigde haar carrière in de vervoersbranche.

 

Varend woonschip

Huidige eigenaren Hans en Ria Snoei kochten de steilsteven in 2007. Ook zij namen de snijbrander ter hand. Ditmaal om de meeste ingrepen uit het verleden teniet te doen. Leidraad voor de restauratie was het beeld uit de jaren vijftig. Het nu 29,50 meter lange schip is inmiddels omgetoverd tot een riant varend woonschip met als thuishaven Gorinchem. De scheepsnaam luidt nu Vrouwe Adriana, geheel volgens de oude traditie naar de schippersvrouw.

 

 

 

HUGO GROTIUS – oudste deelnemer

 

(Foto Leo Schuitemaker)

De Hugo Grotius uit 1883 is een bijzonder schip. Als 133-jarige is ze verreweg het oudste schip van VreeswijkVolVaart! Daarnaast is zij ook een zeldzaamheid. Zij is waarschijnlijk de enige stevenklipper die nog bestaat. De rest verdween als oudijzer.

 

De Hugo Grotius werd als sleepschip gebouwd bij scheepswerf Rijkée in Charlois (Rotterdam-Zuid) voor schipper Klarenaar en was bestemd voor de Rijnvaart. Het schip doet haar naam eer aan: ze ís groot. De naam verwijst vooral naar Hugo de Groot. 1883 was Hugo’s driehonderdste geboortejaar. De vernoeming naar deze geleerde was niet zonder reden: Hugo was een groot pleitbezorger van de vrije Rijnvaart.

 

Ergens in de eerste twintig jaren van haar bestaan deed zich iets voor. De scheepsmetingsdienst, die schepen opmeet om het laadgehalte te bepalen en die een soort scheepspaspoort (meetbrief) afgeeft, noteerde in 1903 dat het schip was herbouwd. De reden blijft waarschijnlijk geheim. Niemand uit die tijd kan er meer over vertellen. In ieder geval was het schip in 1903 ruim 43 meter lang en ruim 7 meter breed, langer dan oorspronkelijk. Maximaal kon ze 466 ton vervoeren.

 

Onder verschillende eigenaren kreeg zij de namen Wilhelmina, Irene II en Rival. En ooit kreeg het schip een motor zodat ze voor haar reizen niet meer afhankelijk was van een sleepboot. Ze kreeg ook om het verlies aan laadvermogen door het gewicht van de motor te compenseren.

 

In 1997 was er geen werk meer voor de stevenklipper. Ze werd opgegeven voor de sloopregeling waarbij de eigenaar een premie ontving na vernietiging. Dit zou zijn gebeurd als liefhebber Bart Vermeer zijn best niet had gedaan om dit unieke schip te redden. Bij hoge uitzondering mocht ze van het ministerie van Verkeer en Waterstaat behouden blijven, als museumschip en niets anders.

Bart en zijn vrouw Kee stellen sindsdien alles in het werk het schip weer terug te brengen in originele staat. Een secure klus waar ze tot op de dag van vandaag mee bezig zijn.

 

 

Sluis Vreeswijk

Oude tijden herleven , fotomoment

 

Op de zondag tijdens VreeswijkVolVaart! ( onze reünie ) willen we iets bijzonders doen.

Graag willen we een foto nabootsen zoals die ruim honderdjaar geleden bijna dagelijks in Vreeswijk gemaakt kon worden.

Wat we bedoelen kun je zien op de foto die bij dit stukje hoort.

Dit gaan we doen.

We willen met ca. 30 historische schepen op de zondagmiddag de beide kolken van de Koninginnensluis vullen, en dan ontstaat het unieke foto moment.

Dan is het de bedoeling dat we om rond 15.00 uur, wanneer er weer geschut kan worden na laag water, naar buiten varen.

Daarna willen we met deze schepen langzaam stroomopwaarts voorbij het dorp varen.

Ook hebben we de beschikking over twee sleepboten, waarvan een stoomsleepboot, en met deze twee boten willen we twee kleine slepen, drie zeilschepen met gestreken mast en bokkenpoten omhoog per boot, samenstellen.

Deze slepen varen dan ook samen met de overige schepen langzaam stroom op voor Vreeswijk langs.

Vanaf de dijk zal deskundig verslag gedaan worden aan het, hopelijk in grote getale aanwezige , publiek.

Daarom deze oproep aan leden die zich al hebben opgegeven voor VreeswijkVolVaart!, en die voor dit spektakel voelen, om zich te melden.

Aanmelden kan door een mail te sturen via de website van VreeswijkVolVaart met daarin uw naam en gegevens van uw schip , liefst met foto.

Als mailen niet vanzelfsprekend is dan graag de zelfde gegevens via de post naar: VreeswijkVolVaart Acacialaan 28 5461CE Veghel

Bij meer dan 32 aanmeldingen maakt de organisatie een selectie uit de aanmeldingen.

 

Graag tot ziens in Vreeswijk

 

Namens de organisatie VreeswijklVolVaart

 

Johan Sloots

 

Nieuwsbrief april 2016

 

Erfgoedmanifestatie HHB 2016 – Nog drie maanden te gaan….

 

Achter de schermen gonst het nog steeds van de activiteiten. Veel werk is verzet. Veel werk moet nog verzet. Het is laden en lossen, schep op en haal meer...

VreeswijkVolVaart! krijgt steeds meer kleur. Sponsors komen in beeld. De contouren van het activiteitenprogramma tekenen zich steeds scherper af. Bezoekers-met-een-recent-bouwjaar worden daarbij niet vergeten! Daarover straks meer.

Het aantal aangemelde schepen is inmiddels de 150 gepasseerd. Volgens de havenmeesters, die druk in de weer zijn met meetlat en kaart, is Vreeswijk met dit aantal gezellig vol. Maar dan ook echt vol. Degenen die zich nu nog aanmelden, komen op de wachtlijst.

Tegenvallers zijn er ook. Het publieksprogramma in de aanloop naar het evenement, op woensdag 27 en donderdag 28 juli in Jutfaas en bij Cityplaza, krijgen we niet van de grond. Aan een alternatief programma voor de schippers wordt gewerkt.

 

Maar niet getreurd, op muziekgebied klinkt een steeds prettiger melodie. Er komt een aantal podia: binnen of buiten, intiem en ingetogen of wat grootser. Wie, wat en waar verklappen we nog even niet.

De verloting onder de aangemelde schepen, van een gratis hellingbeurt bij Museumwerf Vreeswijk, heeft inmiddels plaatsgevonden. Zeetjalk ‘Hendrika‘ uit 1901, van Allard en Caroliene Baronner uit Gorinchem is de gelukkige. Na de opening van VreeswijkVolVaart! gaat het knippen en scheren beginnen. Komt dat zien.

 

Primeurs

Er valt straks nog meer om te zien en te doen! Zoals gezegd wordt er ook voor kinderen van alles georganiseerd. Op een aantal schepen kunnen zij terecht voor leuke kinder-doe-dingen. Ook bij Museumwerf Vreeswijk is aan hen gedacht. Naast leuke activiteiten hebben zij daar meteen een van de primeurs te pakken: het project Aan de Slag dat tijdens VreeswijkVolVaart! voor het eerst in gebruik wordt genomen. Aan de Slag bestaat uit een reeks nieuwe toestellen en attributen op het terrein van de Museumwerf waarmee kinderen spelenderwijs kennis kunnen maken met het leven en werken in de oude binnenvaart. Aan de slag is ontworpen door Taetske de Jong en gemaakt door werfmedewerkers. Gevreesd wordt dat ook mensen uit een minder recent bouwjaar hier graag mee willen spelen.

 

Een andere primeur betreft de tentoonstelling 100 Jaar Zelflossen die meteen na de officiële opening van VreeswijkVolVaart! op vrijdag van start gaat. Plaats van handeling is Museumwerf Vreeswijk. Grijp uw kans om als eerste een kijkje te nemen!

De volgde primeur zijn de Eerste Open Nederlandsche Kampioenschappen Baklopen op zaterdag 30 juli. De organisatie is in handen van de Arie Kreuk-Stichting. Het strijdtoneel vindt u eveneens bij Museumwerf Vreeswijk, op de ijsselaak ‘Door Gunst Verkregen’ van Ko Blok.

De kampioenschappen en de tentoonstelling hebben alles te maken met de uitvinding, van de zelflosinstallatie met losbak en pal door IJsselschipper Arie Kreuk, precies een eeuw geleden.

 

 

Primeur nr. 4 geldt de komst van het oude machine-brugschip van de schipbrug tussen Vreeswijk en Vianen. Oudere Vreeswijkers en Vianezen zullen ervan opkijken. Verderop leest u er meer over.

 

 

 

 

 

En tot slot nog een laatste, opmerkelijke primeur: het woon-/atelierschip ‘De Zwerver’, dat de afgelopen jaren te bezichtigen was bij de Museumwerf, is gered en gerestaureerd! Op haar doorreis naar eindbestemming Naarden doet De Zwerver mee aan VreeswijkVolVaart! U kunt als een van de eersten het resultaat komen bewonderen.

 

 

 

 

Échte Vreeswijkers:

Voor VreeswijkVolVaart! hebben we échte Vreeswijkse oud-schippers bereid gevonden u straks rond te leiden langs al het moois aan de kades. Puttend uit eigen ervaring kunnen zij wel e.e.a. vertellen.

Andere Vreeswijkers komen er ook: schepen met een historische band met Vreeswijk. We worden al enthousiast bij het idee dat oudere dorpelingen er hun herinneringen zullen ophalen en delen met de huidige eigenaren! Zo worden er weer stukken geschiedenis aan de vergetelheid onttrokken. Overigens mogen die herinneringen ook alvast worden gedeeld met de organisatie. Aarzel niet en neem contact op!

 

Die Vreeswijkse schepen zijn:

Natuurlijk het machine-brugschip van de schipbrug tussen Vreeswijk en Vianen, gebouwd in 1896. Het brugschip en haar tweelingzus deden dienst totdat in 1936 de Viaanse Brug gereedkwam. In 2000 redden Edu van der Velden en Nelly Derksen het schip van de sloop. In bruikleen gegeven aan de Stichting Watermonumenten doet het machine-brugschip dienst als tentoonstellingsruimte in de Museumhaven van Zutphen. Aan boord vindt u een tentoonstelling over schipbruggen.

 

De Tjalk ‘Janna’ uit 1898, bekend in Vreeswijk onder deze naam. Vanaf 1899 voer ze 90 jaar lang (!) voor drie generaties Veldman uit Vreeswijk. Huidige eigenaren Erik en Janette Schumacher brachten het schip ca. 8 jaar geleden terug naar Vreeswijk. De ‘Janna’ heeft nu een vaste plek in de Museumhaven langs de Prins Hendriklaan. Meer info over het schip vindt u bij www.museumwerf.nl/schepen/ .

 

 

 

 

De Wilnisse aak ‘De Aak’ uit 1900. Ze is ook een goede bekende onder de namen: ‘Vertrouwd geen Vriend’, ‘Jacobus Hendricus’ en ‘Hermina III’. Deze aak behoorde zo’n halve eeuw tot de Vreeswijkse zandwinningsvloot. Eerst onder de Vreeswijker H.J. van Leusden en later onder P. van Dijk. Momenteel wordt het schip gerestaureerd door huidige eigenaren Lia en Rolf van der Mark.

 

 

 

De Luxe motor ‘MoMo’ uit 1923, in Vreeswijk bekend als ‘Antonia Johanna’. Het schip is ooit geweest van de Vreeswijkers Antonius Pouw en Antonia Johanna Baars. In 1937 is ze verkocht aan Hendricus Antonius Pouw uit Culemborg. Huidige eigenaar is Laurens Groenendijk.

 

 

 

 

 

De Luxe motor ‘De Morgenster’, uit 1925 van Ben en Elly Kruyt, was tot in de jaren 60 een vaste klant van scheepswerf Buitenweg waar ze kwam voor onderhoud en reparaties. Hoe het schip er toen uitzag is te zien op deze foto uit 1947.

 

 

 

 

 

 

De Luxe motor ‘Bona Spes’ uit 1930 tenslotte. Zij en een andere schip kwamen als eerste op de in 1954 vernieuwde helling van scheepswerf Buitenweg (later de Museumwerf). Het voormalige zandschip is nu van Bart Lahr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een aparte vermelding betreft het 12 ton metende zandaakje ‘Samenwerking’ uit ca. 1892 van huidige eigenaar Peter Janssen. Alhoewel dit schip geen directe Vreeswijkse band heeft, staat ze wel symbool voor de zandwinning met dergelijke aakjes waarmee de Vreeswijkse zandschippers aanvankelijk ook op pad gingen. De ‘Samenwerking’ is 1930 tot 1975 door de gemeente Rotterdam gebruikt voor baggerwerk. Na restauratie kwam ze in 1980 terecht in de recreatievaart.

 

 

Verder zijn er onder de aanmeldingen schepen die dit jaar de magische leeftijd van 100 jaar bereiken.

Wie die eeuwelingen zijn, leest u in de volgende nieuwsbrief. Dan verwachten we ook het definitieve programma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved